Przebudowa systemu ciepłowniczego miasta Konina – stan na koniec 2021 r.

Z końcem 2021 roku  zakończyły się roboty związane z pierwotnym zakresem Przebudowy systemu ciepłowniczego miasta Konina, a objęte dofinansowaniem z Funduszy Europejskich w ramach działania 1.5 Efektywna dystrybucja ciepła
i chłodu, oś priorytetowa I Zmniejszenie emisyjności gospodarki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w wysokości 12 463 988,34 złotych. Koszt realizacji całego przedsięwzięcia opiewa na kwotę około 27,5 mln zł. 
W dniu 30.06.2021 r. MPEC – Konin Sp. z o.o. wystąpiło z wnioskiem do NFOŚiGW o rezygnację z zadania, dotyczącego remontu sieci ciepłowniczej nad rzeką Wartą i wykonanie w to miejsce przebudowy sieci ciepłowniczej na odcinku od Wiaduktu Briańskiego do budynku ZUS, przy ul. Św. Maksymiliana Kolbego. Wniosek podyktowany był planowanym przez Zarząd Dróg Miejskich w Koninie remontem mostu nad rzeką Wartą, w ramach którego przebudowana zostanie również sieć ciepłownicza.
W dniu 10.12.2021 r. został podpisany z NFOŚiGW w Warszawie Aneks do Umowy o dofinansowanie. Planowany okres realizacji zadania zamiennego to lata 2022 (projektowanie), 2023 (wykonawstwo). Spółka już przystąpiła do opracowywania dokumentów koniecznych do ogłoszenia odpowiedniego przetargu.
W ramach już wykonanej przebudowy sieci ciepłowniczej w latach 2018–2021 wykonane zostało 15 zadań w zakresie średnic od Dn 40 mm do Dn 1000 mm. Łączna długość sieci objętej Projektem wyniosła około 7,3 km. Likwidacji uległy napowietrzne sieci ciepłownicze na odcinku od Grunwaldzkiej do ulicy Kolskiej, Świętojańskiej, aż do ulicy Piłsudskiego. Zniknęła też sieć ciepłownicza od ulicy Spółdzielców, do i wzdłuż ulicy Poznańskiej, w obrębie doliny Nadwarciańskiej. Cały program przebudowy i likwidacji napowietrznej sieci ciepłowniczej oprócz aspektów efektywnościowych miał na celu poprawę wizerunkową miasta poprzez wyeliminowanie z przestrzeni architektonicznej mało estetycznych rur ciepłowniczych.
Przebudowana została (z napowietrznej na podziemną w technologii preizolwanej) magistralna sieć ciepłownicza na wyspie Pociejewo, co w konsekwencji daje możliwość przebudowy systemu komunikacyjnego w obrębie wyspy i ulicy Wojska Polskiego. 

W okresie czterech lat wykonano:

  • Przebudowę sieci ciepłowniczej w rejonie ulic: Żwirki i Wigury, Wodna, Szarych Szeregów, Kościelna, Grunwaldzka.
  • Przebudowę sieci ciepłowniczej w rejonie ulic: Stanisława Staszica, Tadeusza Kościuszki.
  • Przebudowę sieci ciepłowniczej w rejonie ulic: Tadeusza Kościuszki, Parowej, Zagórowskiej i Szpitalnej.
  • Budowę sieci ciepłowniczej w rejonie ulic: Szpitalnej i Józefa Piłsudskiego.
  • Przebudowę sieci ciepłowniczej w rejonie ulicy Józefa Bema.
  • Przebudowę sieci ciepłowniczej w rejonie ulic: Kolska, Reformacka.
  • Przebudowę sieci ciepłowniczej w rejonie ulic: Reformacka, Świętojańska.
  • Budowę osiedlowej sieci ciepłowniczej od ul. Górniczej do ul. Bydgoskiej – etap I.
  • Rozbiórkę sieci ciepłowniczej w rejonie ulic: Trasa Warszawska, Wał Tarejwy.
  • Budowę osiedlowej sieci ciepłowniczej od ul. Bydgoskiej do ul. Poznańskiej.
  • Budowę osiedlowej sieci ciepłowniczej w rejonie ul. Poznańskiej i Dworcowej.
  • Budowę osiedlowej sieci ciepłowniczej od ul. Górniczej do ul. Bydgoskiej – etap II.
  • Rozbiórkę sieci ciepłowniczej w rejonie ulic: Spółdzielców i Poznańskiej.
  • Rozbiórkę sieci ciepłowniczej w rejonie ulic: Stromej i Poznańskiej.
  • Budowę osiedlowej sieci ciepłowniczej wzdłuż ul. Hurtowej (od torów kolejowych do
    Poznańskiej).
  • Budowa osiedlowej sieci ciepłowniczej w rejonie ul. Ogrodowej i Poznańskiej.
  • Rozbiórka sieci ciepłowniczej w rejonie ulicy Poznańskiej.
  • Budowę osiedlowej sieci ciepłowniczej od ul. Bydgoskiej do ul. Dworcowej.
  • Przebudowę sieci ciepłowniczej wzdłuż ul. Poznańskiej do kanału Ulgi.
  • Przebudowę sieci ciepłowniczej na odcinku pomiędzy wałami kanału Ulgi i rzeki Warty.

Przebudowa systemu ciepłowniczego Konina spowodowała jego optymalizację, tzn. dostosowanie przewymiarowanych sieci magistralnych (głównie napowietrznych) i rozdzielczych do aktualnych potrzeb.

Wykonanie przebudowy pozwoli na:

  • zmniejszenie zużycia energii pierwotnej o 39 129 GJ w ciągu roku,
  • spadek emisji gazów cieplarnianych o 6 624 Mg/rok,
  • poprawi hydraulikę sieci ciepłowniczej,
  • skróci czas dopływu wody ciepłowniczej do najdalej oddalonych od źródeł ciepła odbiorców.

Roboty w ramach przebudowy systemu realizowało Przedsiębiorstwo Specjalistyczne ENERGOTERM Sp. z o.o. z Torunia wybrane w wyniku trzech (rok 2018, 2019, 2020) postępowań przeprowadzonych na udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego.
Jednym z głównych problemów w trakcie realizacji inwestycji były kolizje z istniejącą infrastrukturą podziemną branży energetycznej, telekomunikacyjnej,  wodociągowej i kanalizacyjnej wynikające z mało dokładnej inwentaryzacji geodezyjnej istniejących mediów, wprowadzonych do państwowych zasobów geodezyjnych. Napotykane kolizje, po ich odkryciu, były rozwiązywane na bieżąco w uzgodnieniu m.in. z zarządcą odpowiedniej infrastruktury podziemnej, kierownikiem budowy, inspektorem nadzoru i projektantem. Nie wpłynęło to na termin realizacji inwestycji oraz nie spowodowało istotnych odstępstw od projektu technicznego. Do innych utrudnień zaliczyć można realizację robót w pasach drogowych ul. Zagórowskiej, Parowej, Szpitalnej, Dworcowej, Al. 1-go Maja, Poznańskiej i Spółdzielców i  odpowiednie zabezpieczenie ciągłości ruchu na tych ulicach.

Nadzór nad robotami sprawowały służby techniczne MPEC – Konin Sp. z o.o.